De geschiedenis van ASICS begint met één man: Kihachiro Onitsuka. Na het einde van de Tweede Wereldoorlog keerde Kihachiro Onitsuka terug naar zijn geboorteplaats Kōbe. Geïnspireerd door het Latijnse gezegde ‘Mens Sana In Corpore Sano’ (een gezonde geest in een gezond lichaam), dat een vriend hem tijdens de oorlog voorhield, vond Onitsuka zijn levensmissie in het bevorderen van de gezondheid van jonge mensen door middel van sport.
Onitsuka was een ware inspirator die iedereen stimuleerde om een actief leven te leiden. Hij wilde dat zijn merk toegankelijk zou zijn voor álle sportconsumenten: van beginner tot professional. Onitsuka’s visie en onvermoeibare inspanningen hebben van ASICS een wereldmerk gemaakt dat niet alleen bekendstaat om zijn innovatieve producten,
maar ook om zijn ethische waarden en toewijding aan een gezonde levensstijl. Kihachiro Onitsuka overleed in 2007, maar zijn nalatenschap leeft voort in ASICS. ASICS wil de erfenis van Onitsuka voortzetten. Inmiddels deelt ASICS haar visie op een gezonde levensstijl met de hele wereld. ASICS doet dat onder de naam ‘Moving Minds’.
Sinds 1949 produceert ASICS hardloopschoenen om beweging te stimuleren. Toen nog onder de merknaam genoemd naar haar uitvinder ‘Onitsuka’. Onitsuka ontwikkelde marathonschoenen die blaren hielp voorkomen. Hij introduceerde een slimme luchtstroomtechnologie waardoor de schoenen beter ademden en ontstekingen verminderden. Zijn eerste topper: olympisch kampioen ‘Barefoot Bikila’.
Tijdens de Olympische Spelen van 1960 in Rome won de legendarische Ethiopische marathonloper Abebe Bikila goud op de marathon … blootvoets! In eerste instantie probeerde hij te lopen met schoenen, maar hij kreeg er pijn en blaren van. Anderzijds waren Bikila’s voetzolen al gehard door de vele blootvoetse trainingen op de hoge Ethiopische vlaktes. Tijdens zijn trainingen bij de
keizerlijke garde moest Bikila dagelijks twintig kilometer vanaf de heuvels van Sululta weer terug naar de hoofdstad Addis Abeba rennen. Dus verkoos Bikila marathonwedstrijden blootvoets te lopen … tot Onitsuka hem aanbood om een pijnvrije loopschoen voor hem te ontwikkelen. Onitsuka lanceerde de ‘Onitsuka Tiger Marup Shoe’. Bikila won er meteen de marathon van Osaka en Košice mee, met sprekend gemak. Hij gaf toe dat de Marup hem meer grip, comfort en snelheid gaf. De Onitsuka Tiger Marup domineerde de loopschoenmarkt in de jaren 60.
Het huidige streepdesign (de ASICS-streep) stamt uit 1966. Bikila verscheen er als eerste mee op de internationale marathon van Zarautz in Spanje. In 1992 heeft ASICS zijn logo geüpdatet naar wat we vandaag de dag kennen en vanaf dat moment nam het een vlucht.
Lasse Viren, een Finse langeafstandsloper, liep op de spelen van Montreal 76 naar goud op de 10.000 m op ASICS-schoenen. Tijdens zijn inmiddels legendarisch geworden ereronde deed hij zijn ‘Onitsuka Tigers’-schoenen uit om ermee naar het publiek te zwaaien. Zijn ereronde werd een eerbetoon aan ASICS. Viren loofde de samenwerking tussen hem en ASICS om de schoen te perfectioneren tot het geworden prijsbeest. Viren won ook de 5.000 m.
In 1977 wordt de merknaam Onitsuka vervangen door de naam ASICS. ASICS Corporation ziet het levenslicht. ASICS is een acroniem geïnspireerd op de Latijnse uitdrukking ‘Mens Sana in Corpore Sano’, Onitsuka’s lijfspreuk. En hoewel hij het woord ‘Mens’ heeft vervangen door ‘Anima’, wat ‘krachtige geest’ betekent, blijft de essentie van de uitdrukking dezelfde: ‘Anima Sana in Corpore Sano’, ofwel een gezonde geest in een gezond lichaam.
ASICS FrontRunner-leden zijn ambassadeurs van beweging. Ze delen hun passie voor hardlopen en sport om anderen te inspireren en te ondersteunen. Herken je je hierin? Dan kan je je elk jaar kandidaat stellen voor de ASICS FrontRunner Community. Er zijn tal van voordelen om een ASICS FrontRunner-lid te zijn, waaronder seizoensgebonden levering van exclusieve hardloopkleding en -schoenen, de kans om deel te nemen aan internationale ASICS-trainingskampen en bijeenkomsten, gratis startbewijzen voor geselecteerde ASICS-wedstrijden wereldwijd en nog veel meer. Maar het grootste voordeel blijft dat je deel uitmaakt van een wereldwijde community die gelooft dat beweging een positieve invloed heeft op lichaam en geest.
De ASICS FrontRunner Community is momenteel actief in 33 landen over de hele wereld, waaronder de Benelux. Jaarlijks zijn er meer dan 40.000 Europese inzendingen van mensen die ASICS FrontRunner wilden worden. Doorgaans in de maand februari kan je je hiervoor aanmelden. Het maakt niet uit of je beginner bent of een echte hardloopcrack, of professional in de sport. Om lid te worden van het team moet je minstens 18 jaar oud zijn. Voor het overige is er geen limiet. Het huidig oudste lid is ruim 70 jaar oud. Of je nu 100 of 100.000 volgers hebt, ASICS wil een gemeenschap bouwen van mensen met een passie voor hardlopen, die actief lid zijn in hun (lokale) hardloopgemeenschap en anderen inspireren om te bewegen voor hun mentale welzijn.
In 1986 werd de eerste op gel gebaseerde schoen op de markt gebracht door ASICS. Het siliconen dempingsmateriaal vangt de impact op de voet op. De gel-units bieden vooral demping in de hak maar zijn ook strategisch onder de gehele voet geplaatst. Deze technologie was revolutionair en is dat nog steeds. De technologie werd al snel populair vanwege de ondersteunende en dempende
eigenschappen. Vandaag de dag vind je deze dempingstechnologie terug in de GEL-LYTE™ III-, de GEL-KAYANO™-, de GT-2000™- en de GEL-NIMBUS™-hardloopschoenen. ASICS GEL™-technologie blijft constant evolueren en is een uniek gegeven waarmee lopers vandaag ASICS nog associëren. Overal ter wereld vinden lopers hun weg naar de GEL™-technologie.
ASICS is nieuwe normen blijven stellen in de sportkledingindustrie. In 1985 werd het ASICS ISS (Sports Institute of Science) opgericht. Het doel is om de natuurlijke bewegingen van lopers te analyseren en technologieën te ontwikkelen waarbij je natuurlijke flow wordt ondersteund. Naast de GEL™-technologie zijn dit de meest baanbrekende ASICS-technologieën:
FLYTEFOAM (een licht en veerkrachtig schuimmateriaal in de middenzool), TRUSSTIC (een technologie in het middelste deel van de zool die je stabiliteit geeft), AHAR (het ASICS-rubbermateriaal in de buitenzool met fantastische grip en slipvastheid) en DUOMAX (een technologie voor pronatie-ondersteuning).
Door functionaliteit en esthetiek perfect te combineren is ASICS zowel populair in de markt van loopschoenen als in de markt van sneakers. ASICS’ collecties en kleurenschema’s zijn steeds on-trend. Sommige releases hebben bijzonder veel aandacht getrokken en zijn uitgegroeid tot ware iconen in de loopmarkt, zoals de ASICS Kayano, Nimbus, Cumulus en GT-2000. Deze hardloopschoenen zijn zo populair onder lopers dat ze in de loop van de tijd bijna synoniem zijn geworden met ASICS.
ASICS vindt het cruciaal dat iedereen zijn geliefkoosde loopsport moet kunnen blijven uitoefenen op een gezonde aarde.
“Sinds onze oprichting in 1949 is het ons doel mensen te helpen een gezonde geest in een gezond lichaam te bereiken. Maar voor een gezonde geest in een gezond lichaam hebben we een gezonde aarde nodig om op te lopen. Vandaar is duurzaamheid een focus voor ASICS.”
ASICS legt zich strenge targets op m.b.t. het verduurzamen van het productieproces. De focus ligt op het terugdringen van de CO2-uitstoot, het gebruik van duurzame materialen en schone energie. Tegen 2030 wil ASICS 100% hernieuwbare elektriciteit in alle bedrijfsfaciliteiten en verplicht ze zich tot 100% gerecycleerde polyesterproductie. Tegen 2050 moet haar CO2-uitstoot tot nul zijn gereduceerd. ASICS heeft ook een innovatief recyclageconcept ontwikkeld voor loopschoenen. Voor de dag van de aarde heeft ASICS 25.000 T-shirts gerecycleerd en hiermee schoenen geproduceerd.
Schrijf je hier in voor de Addict Newsletter
Iedereen kan lopen, maar niet iedereen loopt op de juiste schoen. Met een loopanalyse helpen wij je de beste keuze te maken.