In 1906 lanceerde William J. Riley, een Engelse immigrant uit Boston, New Balance. New Balance produceerde aanvankelijk eerst steunzolen. J. Riley liet zich bij zijn technologie inspireren door zijn kippen, die dankzij hun poten met drie voortenen perfect in balans stonden.
Hij geloofde dat als een kip in balans kon staan, de mens dit met een beetje hulp ook moest kunnen. Hij ontwierp innovatieve steunzolen met drie steunplekken. Steunzolen verbeteren je balans én J. Riley ontwierp steunzolen met een vernieuwende technologie. Eén en één is twee: vandaar de naam ‘New Balance’.
In 1956 startte New Balance met de productie van sportschoenen. Hun eerste loopschoen, de ‘Trackster’ was de allereerste loopschoen met een gebogen of golvende onderzool. De Trackster maakte furore en was alomvertegenwoordigd in het ‘College Athletics’ in Amerika. New Balance-schoenen kregen snel faam door hun wafelzool en de beschikbaarheid in verschillende breedtes. Vanaf de jaren ’60 begonnen ook beroemde sporters spontaan (zonder endorsement) het merk New Balance te dragen. Het merk wat vertrokken.
Het ‘N’-logo van het merk New Balance dat we vandaag kennen, werd geïntroduceerd in de jaren 1970 met de lancering van het NB320 skyrocket. Dat bleek een schot in de roos. De schoen werd door Runner’s World (niet toevallig) verkozen tot beste loopschoen. New Balance kende kort nadien een exponentiële groei.
In 1978 startte New Balance met haar kledinglijn. In Amerika droegen veel papa’s in eerste instantie New Balance-loopschoenen en kledij. Op een gegeven moment ook alle coole kinderen en modellen, weg van de catwalk. Van business executives, tot atleten, tot sneakerliefhebbers, tot kinderen op school: New Balance is razend populair, van klassiek tot trendy. Een merk met een cultstatus, zowel een lifestylebrand als een sportsbrand.
New Balance benadrukt zijn Amerikaans vakmanschap. Een groot deel van de productie vindt plaats in de Verenigde Staten, waardoor het bedrijf ethische arbeidsomstandigheden kan garanderen en de volledige waardeketen in eigen hand kan houden. New Balance produceert in de USA (in Main en Massachusetts) en in het Verenigd Koninkrijk (voor de Europese markt).
“New Balance wil af van het ‘casual imago’ dat met name op het Europese continent heerst. Het succes van lifestylebrands is cyclisch … sometimes you’re in, and sometimes you’re out. Opvallend, want veel sportmerken lijken juist de omgekeerde weg te (willen) bewandelen. Wij niet, we blijven een authentiek Amerikaans atletiekmerk en ambiëren de top-3 van runningbrands wereldwijd.” (Robert T. DeMartini, CEO New Balance)
New Balance heeft een lange geschiedenis van innovatie en kwaliteit. Het merk heeft een sterke reputatie opgebouwd in de sportwereld en wordt gewaardeerd om zijn technische expertise. Het New Balance Sports Research is state-of-the-art. Het is bv. uitgerust met ‘3D dynamic motion capture’-technologie. Zo kunnen bewegingen van lopers in 3D worden geregistreerd. Een biomechanisch model kan dan meten hoeveel druk- en schuifkrachten op spieren en gewrichten inwerken. Alle prototypes worden in het lab tot in het kleinste detail getest in samenwerking met topatleten.
Topatleten als McLaughlin-Levrone en Femke Bol komen er vaak testen.
Een van de meest opvallende kenmerken is de gepatenteerde ENCAP-middenzooltechnologie die zorgt voor uitstekende demping en ondersteuning. Een andere innovatie is de FuelCell-foam: een lichtere en reactievere foam dan de EVA-foam, ideaal te combineren met carbon hardloopschoenen. Ook een vermelding waard is de gelauwerde ‘Fresh Foam’-technologie voor loopschoenen met meer demping.
Vanaf de jaren 1990 tot 2008 was New Balance minder zichtbaar en bleek het merk, door een gebrek aan endorsementdeals, de band met de jongere generatie te hebben verloren. Terwijl andere grote merken als Nike en Adidas hun merknaam linkten aan topsporters, hanteerde New Balance tot dusver de ‘Endorsed By No One’-filosofie. Alleen op design en kwaliteit teren – zonder sports endorsements – is moeilijk in de sportindustrie. In 2008 kwam de kentering. New Balance haalde de topman van Nike binnen en er werd vol ingezet op sports endorsement.
Liefst 84 New Balance-atleten namen deel aan de Olympische Spelen in Parijs 2024.
Het werden gouden olympische spelen voor New Balance met een wereldrecord voor McLaughlin-Levrone (400 m horden) en nog individueel goud voor Gabby Thomas (200 m) en Alex Yee (triatlon).
“Ik zie drie redenen voor ons succes. Eén: we rekruteren en houden de juiste atleten. Twee: we blijven de beste schoenen en kledij ontwerpen. En drie: ons state-of-the-art researchlab en trainingscenter is een tech hub waar kruisbestuivingen ontstaan tussen wetenschappers en topsporters.” (Director Performance New Balance)
Sinds 1906 geven wij mensen kracht via sport en vakmanschap om positieve veranderingen te creëren in gemeenschappen over de hele wereld.
De oprichting van de New Balance Foundation door Jim en Anne Davis in 1981 getuigde van een enorme vooruitziende blik. De Foundation zet zich in om obesitas bij kinderen te voorkomen. Hiernaast steunt het projecten die sport inbrengen in lokale gemeenschappen ter bevordering van een goede gezondheid van jongeren. De New Balence Foundation heeft al meer dan 100 miljoen dollar aan non-profitorganisaties geschonken.
New Balance spant zich fors in om haar impact op het milieu te verkleinen. Het bedrijf heeft ambitieuze doelstellingen gesteld: zo wil het tegen 2025 100% hernieuwbare energie gebruiken, een zerowastebeleid implementeren en alleen duurzaam leder en biobased katoen gebruiken.
Schrijf je hier in voor de Addict Newsletter
Iedereen kan lopen, maar niet iedereen loopt op de juiste schoen. Met een loopanalyse helpen wij je de beste keuze te maken.