On Running zorgde in 2010 voor een revolutie in het hardlopen en het blijft groeien. In sneltempo evolueert On van een ‘premium footwear brand’ naar een volwaardig ‘head-to-toe’ loopmerk. Swiss engineered!
On Running is opgericht in 2010 door Olivier Bernhard, drievoudig wereldkampioen duatlon, en zijn vrienden David Allemann en Caspar Coppetti. De liefde voor het lopen bracht hen samen. Het begon allemaal in de Zwitserse Alpen. Olivier Bernhard wilde een hardloopschoen maken met ‘a totally new feel’. Het doel was om de beste highperformanceschoen ooit te maken, met genoeg demping voor een zachte landing en met genoeg power om explosief af te zetten. Hij begon te experimenteren met stukken tuinslang door deze aan de buitenzool van zijn prototype te lijmen.
In maart 2010 won het prototype van On de ISPO Brandnew Award. Vandaag wordt On gedragen door meer dan 7 miljoen sporters, verspreid over 50 verschillende landen. De schoenen van On Running hebben een opvallend design met een unieke zooltechnologie, genaamd ‘Clouds’. On heeft tal van awards gewonnen voor haar gepatenteerde CloudTech-systeem. Deze individuele dempingskamers in de tussenzool zorgen voor een zachte landing en een explosieve afzet tijdens het lopen. Hardlopers over de hele wereld vertrouwen op deze schoenen met kenmerkende zolen.
Een jaar na de lancering brengt de universiteit van Zürich een onderzoek naar buiten dat de effectiviteit van de On-technologie bevestigt. In 2012 omschrijft de Wall Street Journal de schoenen van On als revolutionair. Een jaar later zet On voet aan grond in de VS met een eigen hoofdkantoor. Er volgen meerdere
prijswinnende modellen en in 2016 volgt ook de eerste kledinglijn. Inmiddels breidt On ook uit naar andere terreinen, zoals wandelen. En met de komst van investeerder Roger Federer, lanceerde On ook een eerste tennisschoen. Het merk blijft dus ook na 10 jaar nog steeds verrassen.
Ook al won hun eerste schoen meteen een prestigieuze designaward, daarmee was het zeker nog geen gewonnen race. Het is voor ieder merk een strijd om zichtbaar te zijn en om hun product in de winkels te krijgen. “Aanvankelijk was men erg sceptisch. We werden zeker niet overal met open armen ontvangen. Men geloofde niet dat onze technologie kon werken. Ik kon winkeliers alleen overtuigen door het ze te laten ervaren. Ik weet nog uit die begintijd dat een grote winkel in Hamburg onze schoenen niet wilde verkopen. Ik belde hen op dat ik in de buurt was en of ze bereid waren een stukje met me te gaan lopen. Toen ze ja zeiden, ben ik direct op het vliegtuig gesprongen. Ik had helemaal geen afspraak in Hamburg”, zo vertelde oprichter Caspar Coppetti.
Het helpt als de befaamde technische Universiteit van Zürich (ETH) in 2012 een onderzoek publiceert dat de effectiviteit van de On-technologie bewijst. Het onderzoek wijst namelijk uit dat lopers een beduidend lagere hartslag hebben en ook minder lactaat produceren als ze op een schoen van On lopen dan op een andere schoen bij dezelfde snelheid. Als vervolgens ook een aantal topatleten overstappen, lijkt het pleit beslecht. Zo stapt de Zwitserse Nicola Spirig in 2013 over op On. Zij is op dat moment de regerend olympisch kampioen op de triatlon en zal in 2013 zilver winnen op On. In 2014 wint de Belg Luc van Lierde het fameuze WK Ironman in Hawaï op deze schoen.
On is als ‘Apple’ onder de loopmerken. Technisch hoogstaande hardloopschoenen met een geweldige uitstraling. De schoenen van On steken schril af tegen de felgekleurde ontwerpen van de andere merken. On kiest voor een meer minimalistische aanpak. Geen opzichtige designs en ook geen onnodige toeters en bellen. Deze filosofie past in de rijke Zwitserse ontwerptraditie. On is, vanaf het moment dat het merk op de markt kwam, anders dan alle andere hardloopmerken. Dat geldt ook voor de lancering van haar eigen kledinglijn. Ook hier slaagt On er weer in om iets nieuws neer te zetten, maar met hetzelfde oog voor detail, minimalistisch design en gebruik van bijzondere materialen zoals bij de schoenen.
CloudTec® is een Zwitsers dempingssysteem dat zorgt voor zachte landingen en energieke take-offs. Het vermindert impact, past zich aan je loopstijl aan en biedt lichtgewicht comfort, waardoor elke stap moeiteloos voelt, alsof je op wolken loopt.
De liefde voor het lopen staat aan de basis van het merk. Lopen is onderdeel van de bedrijfscultuur. Ook vriendschap zit ingebakken in het DNA van het merk. Dat begint met de drie oprichters die al jarenlang een hechte loopband met elkaar hadden voordat ze dit avontuur aangingen. Maar ook in de rest van de organisatie is dit voelbaar. De keukentafel zou je kunnen beschouwen als metafoor voor de werkwijze van het bedrijf. Het is een informele organisatie, ze kent weinig hiërarchie. Niemand heeft een vaste plek, laat staan een eigen kantoor. Ook de oprichters niet. Het is een plek die het plezier van het maken uitademt. Er wordt gesleuteld aan schoenen, werknemers rennen door de ruimte om nieuwe modellen te testen. De organisatie straalt dezelfde luchtigheid uit als de schoenen die ze maakt.
You name it, we’ve got it: alle Cloudtech-schoenen, performance T-shirts, ultralichte loopshorts, stretchactive tights en leggings, ademende weatherjackets, tot sokken en petten.
Schrijf je hier in voor de Addict Newsletter
Iedereen kan lopen, maar niet iedereen loopt op de juiste schoen. Met een loopanalyse helpen wij je de beste keuze te maken.