Elke sporter heeft een eigen verhaal. Ook elke ondernemer heeft ongetwijfeld een eigen verhaal. Heb je interesse in het verhaal van je lievelingsmerk? Lees het op onze nieuwe Addict Website. Je zou versteld staan hoe ‘toevallig’ soms grote sportmerken zijn ontstaan of hoe ze door een samenloop van omstandigheden zijn geëvolueerd tot wat ze vandaag zijn. Wij vinden het alvast boeiende lectuur.
Nicolas Mermoud liep deze ultrarun, voelde zich te vermoeid, en vroeg zich af hoe hij efficiënter de bergen had kunnen naar beneden lopen. Hij ontwierp de eerste schoen met Maximum Cushioning en begon zijn downhillruns te timen. Tijdens een wedstrijd op de Etna gingen de downhillruns vanzelf; hij ‘vloog’ naar beneden. Nicolas was vastberaden en lanceerde ‘de vliegende schoen’, met maximale demping. HOKA staat in de taal van de Maori’s voor ‘vliegen over de aarde’. En wat bleek: HOKA’s ‘oversized technology’ brak de totale markt van loopschoenen open.
ASICS introduceerde een slimme luchtstroomtechnologie waardoor de schoenen beter ademden en ontstekingen verminderden. De grote doorbraak kwam er voor ASICS nadat olympisch kampioen ‘Barefoot Bikila’ (hij won blootvoets goud in ROME 1960) dan toch voor schoenen koos, dankzij ASICS. Het was de eerste loopschoen waar Bikila geen blaren in kreeg.
ASSOS gebruikte ook als eerste een windtunneltest voor het uitgebreid testen van aerodynamica in de fietsindustrie.
On is opgericht in 2010 door Olivier Bernhard, drievoudig wereldkampioen duatlon. Bernhard wilde een hardloopschoen maken met ‘a totally new feel’. Het doel was om de beste high-performanceschoen ooit te maken, met genoeg demping voor een zachte landing en met genoeg power om explosief af te zetten. Hij begon te experimenteren met stukken tuinslang door deze aan de buitenzool van zijn prototype te lijmen. Hij kleefde de stukjes tuinslang als ‘kamertjes’ op zijn buitenzool. Dit opvallend design met een unieke zooltechnologie genaamd ‘CloudTech’ won in 2010 de ISPO Brandnew Award. Vandaag wordt On gedragen door meer dan 7 miljoen sporters, verspreid over 50 verschillende landen. Hardlopers over de hele wereld vertrouwen op deze schoenen met kenmerkende zolen. In 2016 volgt ook de eerste kledinglijn. Het merk blijft nog steeds verrassen.
New Balance produceerde aanvankelijk eerst steunzolen. J. Riley liet zich bij zijn technologie inspireren door zijn kippen, die dankzij hun poten met drie voortenen perfecte in balans stonden. Hij geloofde dat als een kip in balans kon staan, de mens dit met een beetje hulp ook moest kunnen. Hij ontwierp innovatieve steunzolen met drie steunplekken. Steunzolen verbeteren je balans én J. Riley ontwierp steunzolen met een vernieuwende technologie. Eén en één is twee: vandaar de naam ‘New Balance’. Later, in 1956 startte New Balance met de productie van sportschoenen. In 1978 startte New Balance met haar kledinglijn.
Het zit in hun DNA. In 1973 ging uitvinder Anders Bengtsson hardlopen voor zijn huis in Borås, Zweden, met een set nieuw ondergoed dat hij had ontworpen. Na de training testte hij zijn ontwerp door het vochtgehalte in zijn ondergoed te meten. Na jaren van ontwerpen, testen en creëren had hij de perfecte baselayer gevonden voor een optimaal beheer van de lichaamstemperatuur. Voor Craft staat leven voor zweten, zij houden ervan. Al vier decennia lang houdt Craft Sportswear sporters droog en op de juiste lichaamstemperatuur in alle weersomstandigheden.
Lees de brandstories van al onze merken op onze nieuwe Addict Website.
Schrijf je hier in voor de Addict Newsletter
Iedereen kan lopen, maar niet iedereen loopt op de juiste schoen. Met een loopanalyse helpen wij je de beste keuze te maken.