Skip to content

Inspirerende merkverhalen

Elke sporter heeft een eigen verhaal. Ook elke ondernemer heeft ongetwijfeld een eigen verhaal. Heb je interesse in het verhaal van je lievelingsmerk? Lees het op onze nieuwe Addict Website. Je zou versteld staan hoe ‘toevallig’ soms grote sportmerken zijn ontstaan of hoe ze door een samenloop van omstandigheden zijn geëvolueerd tot wat ze vandaag zijn. Wij vinden het alvast boeiende lectuur.

Een aantal wist-je-datjes

 

Wist je dat het idee voor een HOKA-loopschoen is ontstaan op een bevoorradingspost op de Ultra Trail du Mont Blanc?

Nicolas Mermoud liep deze ultrarun, voelde zich te vermoeid, en vroeg zich af hoe hij efficiënter de bergen had kunnen naar beneden lopen. Hij ontwierp de eerste schoen met Maximum Cushioning en begon zijn downhillruns te timen. Tijdens een wedstrijd op de Etna gingen de downhillruns vanzelf; hij ‘vloog’ naar beneden. Nicolas was vastberaden en lanceerde ‘de vliegende schoen’, met maximale demping. HOKA staat in de taal van de Maori’s voor ‘vliegen over de aarde’. En wat bleek: HOKA’s ‘oversized technology’ brak de totale markt van loopschoenen open.

Lees hier het volledige verhaal van HOKA

 

Wist je dat ASICS startte als een schoenenfabrikant die blaren hielp voorkomen?

ASICS introduceerde een slimme luchtstroomtechnologie waardoor de schoenen beter ademden en ontstekingen verminderden. De grote doorbraak kwam er voor ASICS nadat olympisch kampioen ‘Barefoot Bikila’ (hij won blootvoets goud in ROME 1960) dan toch voor schoenen koos, dankzij ASICS. Het was de eerste loopschoen waar Bikila geen blaren in kreeg.

Lees hier het volledige verhaal van ASICS

 

Wist je dat ASSOS, de Zwitserse sportkledingfabrikant, niet alleen het allereerste lycrapak uitvond, maar ook het allereerste carbonnen fietsframe in 1976?

ASSOS gebruikte ook als eerste een windtunneltest voor het uitgebreid testen van aerodynamica in de fietsindustrie.

Lees hier het volledige merkverhaal van ASSOS

 

Ken je het verhaal van de tuinslang van On Running?

On is opgericht in 2010 door Olivier Bernhard, drievoudig wereldkampioen duatlon. Bernhard wilde een hardloopschoen maken met ‘a totally new feel’. Het doel was om de beste high-performanceschoen ooit te maken, met genoeg demping voor een zachte landing en met genoeg power om explosief af te zetten. Hij begon te experimenteren met stukken tuinslang door deze aan de buitenzool van zijn prototype te lijmen. Hij kleefde de stukjes tuinslang als ‘kamertjes’ op zijn buitenzool. Dit opvallend design met een unieke zooltechnologie genaamd ‘CloudTech’ won in 2010 de ISPO Brandnew Award. Vandaag wordt On gedragen door meer dan 7 miljoen sporters, verspreid over 50 verschillende landen. Hardlopers over de hele wereld vertrouwen op deze schoenen met kenmerkende zolen. In 2016 volgt ook de eerste kledinglijn. Het merk blijft nog steeds verrassen.

Lees hier het volledige merkverhaal van On

 

Wist je dat NEW BALANCE startte met steunzolen met een technologie gebaseerd op hoe kippen staan?

New Balance produceerde aanvankelijk eerst steunzolen. J. Riley liet zich bij zijn technologie inspireren door zijn kippen, die dankzij hun poten met drie voortenen perfecte in balans stonden. Hij geloofde dat als een kip in balans kon staan, de mens dit met een beetje hulp ook moest kunnen. Hij ontwierp innovatieve steunzolen met drie steunplekken. Steunzolen verbeteren je balans én J. Riley ontwierp steunzolen met een vernieuwende technologie. Eén en één is twee: vandaar de naam ‘New Balance’. Later, in 1956 startte New Balance met de productie van sportschoenen. In 1978 startte New Balance met haar kledinglijn.

Lees hier het volledige merkverhaal van NEW BALANCE

 

Weet je waarom CRAFT ‘s werelds beste baselayers produceert?

Het zit in hun DNA. In 1973 ging uitvinder Anders Bengtsson hardlopen voor zijn huis in Borås, Zweden, met een set nieuw ondergoed dat hij had ontworpen. Na de training testte hij zijn ontwerp door het vochtgehalte in zijn ondergoed te meten. Na jaren van ontwerpen, testen en creëren had hij de perfecte baselayer gevonden voor een optimaal beheer van de lichaamstemperatuur. Voor Craft staat leven voor zweten, zij houden ervan. Al vier decennia lang houdt Craft Sportswear sporters droog en op de juiste lichaamstemperatuur in alle weersomstandigheden.

Lees hier het volledige merkverhaal van CRAFT

  • Wist je dat trainen met een hartslag ontwikkeld is door Polar en haar oorsprong vindt op een crosscountryskibaan in het noorden van Finland?
  • Wist je dat Garmin is ontstaan als een Amerikaanse bedrijf dat navigatie-apparatuur maakte voor de US Airforce & Navy: van militair staatsgeheim naar navigatietoestellen en sporthorloges voor iedereen?
  • Wist je dat de nekverwarmers van Buff hun oorsprong vinden als bescherming tegen de brandende Catalaanse zon?
  • Wist je dat de roots van het brillenmerk 100% liggen in de motorcross in de US, waar het gigantische successen oogsten in de jaren 80?
  • Wist je dat het loopkledingmerk SAYSKY is ontwikkeld door een ex-prosurfer die zijn ding niet vond tussen de loopkleding en dan maar zijn eigen cultmerk startte?

Zoveel Brand Stories, zoveel verhaal

Lees de brandstories van al onze merken op onze nieuwe Addict Website.

Loop niets mis!

Schrijf je hier in voor de Addict Newsletter

Professionele loopanalyse

Iedereen kan lopen, maar niet iedereen loopt op de juiste schoen. Met een loopanalyse helpen wij je de beste keuze te maken.